Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN VERZEKERDESK
Artikel 1: Definities
1.1 VerzekerDesk: t.h.o.d.n. Findor, Conqua Creative, gevestigd te ‘s-Heer Arendskerke aan de Torenring 44 A, 4458 BC, hierna te noemen: “VerzekerDesk”,
1.2 Opdrachtgever:
- Zakelijke relatie: De rechtspersoon of natuurlijke persoon handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf aan wie VerzekerDesk enige offerte heeft verstrekt, aanbieding heeft gedaan of met wie zij een overeenkomst heeft gesloten.
- Particuliere relatie: De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die gebruikmaakt van de diensten van VerzekerDesk.
1.3 Opdracht: De door Opdrachtgever aan VerzekerDesk verstrekte opdracht om te adviseren over en/of te bemiddelen bij het afsluiten van een financieel product.
1.4 Financieel Product: De verzekering, waarover VerzekerDesk zal adviseren en/of bij de afsluiting waarvan VerzekerDesk zal bemiddelen.
1.5 Financiële Instelling: De partij bij wie het financiële product wordt afgesloten.
Artikel 2: Opdracht
2.1 Een overeenkomst tussen Opdrachtgever en VerzekerDesk wordt geacht tot stand te zijn gekomen op het moment dat VerzekerDesk een Opdracht schriftelijk heeft aanvaard, dan wel met de uitvoering daarvan is begonnen. VerzekerDesk is bevoegd om aan haar verstrekte Opdrachten zonder opgave van redenen te weigeren, ook nadat zij voor het verrichten van werkzaamheden een offerte aan Opdrachtgever heeft verstuurd.
2.2 Alle aan VerzekerDesk verstrekte Opdrachten komen uitsluitend tot stand met VerzekerDesk en worden door haar uitgevoerd, ook als het de bedoeling van Opdrachtgever is dat de Opdracht door een bepaalde bij VerzekerDesk werkzame persoon zal worden uitgevoerd.
2.3 Aan VerzekerDesk verstrekte Opdrachten leiden uitsluitend tot inspanningsverplichtingen van VerzekerDesk, niet tot resultaatsverplichtingen, tenzij uit de aard van de verstrekte Opdracht of uit hetgeen partijen zijn overeengekomen anders blijkt. VerzekerDesk is niet verantwoordelijk voor het behalen van specifieke resultaten zoals kostenbesparing, dekking of financiële voordelen.
2.4 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zijn door VerzekerDesk opgegeven termijnen waarbinnen zij de haar verstrekte Opdracht zal uitvoeren, nimmer te beschouwen als fatale termijn.
2.5 Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de bestuurders en/of vennoten van VerzekerDesk en alle voor haar werkzame personen. De toepasselijkheid daarvan blijft bestaan indien voormelde bestuurders/vennoten en/of andere voor haar werkzame personen niet meer voor VerzekerDesk werkzaam zijn.
2.6 Eventuele inkoop- of andere voorwaarden waarnaar Opdrachtgever bij de acceptatie van een aanbod of offerte of het sluiten van een overeenkomst verwijst, zijn niet van toepassing, tenzij deze door VerzekerDesk zonder voorbehoud en schriftelijk zijn aanvaard.
2.7 Specifiek voor zakelijke relaties: Bepalingen uit deze algemene voorwaarden die specifiek zijn gericht op zakelijke relaties, gelden niet voor particuliere relaties, tenzij anders aangegeven.
Artikel 3: Aanbiedingen en offertes van Financiële Instellingen en adviezen VerzekerDesk
3.1 Door VerzekerDesk namens een Financiële Instelling aan Opdrachtgever gepresenteerde aanbiedingen of offertes zijn, tenzij daarin uitdrukkelijk anders is aangegeven, vrijblijvend en onder voorbehoud van acceptatie door de betreffende Financiële Instelling.
3.2 Aan door VerzekerDesk gemaakte berekeningen met betrekking tot de kosten van een financieel product en de eventuele doorwerking daarvan in de maandlasten van Opdrachtgever, kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen. Deze berekeningen dienen als voorlopig en indicatief te worden beschouwd en kunnen onderhevig zijn aan tussentijdse rente- en premiewijzigingen. Pas wanneer een Financiële Instelling een offerte heeft uitgebracht welke door Opdrachtgever is geaccepteerd, kan VerzekerDesk een definitieve berekening van de maandlasten verschaffen.
3.3 Door VerzekerDesk aan Opdrachtgever verstrekte adviezen zijn momentopnames en gebaseerd op versimpelde veronderstellingen van de op dat moment geldende wet- en regelgeving.
Artikel 4: Communicatie
4.1 In het geval Opdrachtgever enig digitaal bericht aan VerzekerDesk heeft verzonden, mag hij er pas op vertrouwen dat dit bericht VerzekerDesk heeft bereikt indien hij een bevestiging van de ontvangst daarvan, niet zijnde een automatische ontvangstbevestiging, heeft ontvangen.
4.2 Algemene, al dan niet op internet, al dan niet op aanvraag van Opdrachtgever, door VerzekerDesk verstrekte informatie is vrijblijvend en wordt nimmer beschouwd als een door VerzekerDesk gegeven advies in het kader van een aan haar verstrekte Opdracht, behoudens voor zover uit mededeling van VerzekerDesk het tegendeel blijkt of het een op de persoonlijke situatie van Opdrachtgever toegespitst advies betreft.
4.3 Totdat Opdrachtgever een adreswijziging aan VerzekerDesk heeft bekendgemaakt, mag VerzekerDesk erop vertrouwen dat Opdrachtgever bereikbaar is op het door hem bij aanvang van de Opdracht opgegeven adres, waaronder begrepen diens e-mailadres.
Artikel 5: Inschakeling derden
5.1 Het is VerzekerDesk toegestaan om bij de uitvoering van de aan haar verstrekte Opdracht, indien nodig, gebruik te maken van derden. Met de inschakeling van deze derden gemoeide kosten worden doorbelast aan Opdrachtgever.
5.2 Voor zover VerzekerDesk bij de uitvoering van de aan haar verstrekte Opdracht gebruik moet maken van door externe adviseurs opgestelde adviezen, waaronder begrepen adviezen van accountants, advocaten, fiscalisten, etc., zal zij daarbij zoveel mogelijk tevoren overleg plegen met Opdrachtgever en bij de selectie van de betreffende derde de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. VerzekerDesk is niet aansprakelijk voor (toerekenbare) tekortkomingen van deze externe adviseurs.
5.3 VerzekerDesk is, op gelijke wijze als voor haar eigen werknemers, verantwoordelijk voor de door haar bij de uitvoering van de aan haar verstrekte Opdracht ingeschakelde derden, die niet zijn aan te merken als externe adviseur in de zin van het hiervoor in artikel 5.2. bepaalde, zoals uitzendkrachten, externe administratiebureaus, etc.
Artikel 6: Honorarium en betaling
6.1 Het voor haar dienstverlening aan VerzekerDesk toekomende honorarium kan begrepen zijn in de aan Opdrachtgever door de financiële instelling in rekening te brengen bedragen of er kan een uurtarief of vast honorarium worden overeengekomen. Partijen maken hier steeds op voorhand afspraken over.
6.2 Wijzigingen in van overheidswege opgelegde belastingen en/of heffingen worden altijd aan Opdrachtgever doorberekend. VerzekerDesk is gerechtigd overeengekomen tarieven tussentijds te verhogen wanneer zich na het accepteren van de Opdracht stijgingen voordoen in de kosten van materialen of diensten die voor de uitvoering van de Opdracht nodig zijn, en/of van andere kosten, welke de kostprijs van VerzekerDesk beïnvloeden.
6.3 Facturen van VerzekerDesk dienen door Opdrachtgever te worden betaald binnen 14 dagen na de factuurdatum op de door VerzekerDesk voorgeschreven wijze, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of de factuur anders vermeldt.
6.4 Voor zover VerzekerDesk namens een Financiële Instelling renten of premies aan Opdrachtgever in rekening brengt, dient Opdrachtgever zich te realiseren dat het niet, of niet tijdig, voldoen van in rekening gebrachte premies en/of rente tot gevolg kan hebben dat de door hem afgesloten verzekeringen en/of voorzieningen geen dekking bieden voor het verzekerde risico, dan wel kan leiden tot executoriale verkoop van de onroerende zaak waarop een afgesloten hypotheek betrekking heeft.
6.5 Verrekening door Opdrachtgever van door VerzekerDesk voor haar dienstverlening in rekening gebrachte bedragen met een door Opdrachtgever gestelde tegenvordering, dan wel opschorting van betaling door Opdrachtgever in verband met een door deze gestelde tegenvordering, is slechts toegestaan voor zover de tegenvordering door VerzekerDesk uitdrukkelijk en zonder voorbehoud is erkend of in rechte onherroepelijk is vastgesteld.
6.6 Indien Opdrachtgever de door VerzekerDesk in rekening gebrachte bedragen niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, raakt Opdrachtgever, zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling nodig zal zijn, over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Indien de Opdrachtgever ook na ingebrekestelling nalatig blijft om het openstaande bedrag aan VerzekerDesk te voldoen, kan VerzekerDesk de incassering van haar vordering uit handen geven, in welk geval Opdrachtgever tevens gehouden zal zijn tot vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt vastgesteld op 15% van het bedrag waarvan betaling wordt gevorderd.
6.7 Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds eerst ter voldoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
6.8 Specifiek voor zakelijke relaties: Indien de kredietwaardigheid van Opdrachtgever daartoe naar het oordeel van VerzekerDesk aanleiding geeft, is VerzekerDesk bevoegd om de levering van haar diensten op te schorten, totdat de Opdrachtgever voldoende zekerheid voor zijn betalingsverplichtingen heeft verschaft.
Artikel 7: Informatie van Opdrachtgever
7.1 Opdrachtgever zal steeds, gevraagd en ongevraagd, alle relevante informatie verstrekken aan VerzekerDesk die zij nodig heeft voor een correcte uitvoering van de aan haar verstrekte Opdracht. Hieronder dient onder andere, doch niet uitsluitend, te worden begrepen een situatie waarin er zodanige veranderingen optreden in de gezinssamenstelling, het inkomen of de vermogenssituatie van Opdrachtgever, dat VerzekerDesk haar adviezen daaraan zou moeten aanpassen of dat reeds afgesloten financiële producten mogelijk niet meer toereikend zijn.
7.2 VerzekerDesk kan slechts ten opzichte van Opdrachtgever aan de op haar rustende zorgverplichting voldoen indien Opdrachtgever het in 7.1 bepaalde strikt naleeft.
7.3 Indien voor de uitvoering van de overeengekomen Opdracht noodzakelijke gegevens niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de gemaakte afspraken ter beschikking van VerzekerDesk zijn gesteld, of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn (informatie)verplichtingen heeft voldaan, is VerzekerDesk bevoegd over te gaan tot opschorting van de uitvoering van de Opdracht.
7.4 Specifiek voor zakelijke relaties: Opdrachtgever is zelf volledig verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle door hem aan VerzekerDesk verschafte informatie. VerzekerDesk accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door zakelijke klanten.
Artikel 8: Aansprakelijkheid van VerzekerDesk
8.1 Iedere aansprakelijkheid van VerzekerDesk, evenals van haar bestuurders, werknemers en de door VerzekerDesk bij de uitvoering van de Opdracht ingeschakelde personen, is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van VerzekerDesk wordt uitgekeerd, inclusief het door VerzekerDesk te dragen eigen risico. Op verzoek wordt aan belanghebbenden nadere informatie over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verstrekt.
8.2 In het geval de in artikel 8.1 bedoelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering van VerzekerDesk in een specifiek geval geen dekking verleent, is de aansprakelijkheid van VerzekerDesk evenals van haar bestuurders, werknemers en de door VerzekerDesk bij de uitvoering van de Opdracht ingeschakelde personen, beperkt tot maximaal het totaal van het ter zake de Opdracht die aan de ontstane schade ten grondslag ligt aan de Opdrachtgever in rekening gebrachte honorarium. Indien VerzekerDesk geen honorarium voor haar dienstverlening aan Opdrachtgever in rekening heeft gebracht, is de aansprakelijkheid van VerzekerDesk en de hare beperkt tot de door de Financiële Instelling aan Opdrachtgever in rekening gebrachte premie.
8.3 De uitvoering van de verstrekte Opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden voor Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
8.4 VerzekerDesk is nimmer aansprakelijk voor schade die door de Opdrachtgever of derden wordt geleden als gevolg van onjuiste, onvolledige of ontijdige door de Opdrachtgever verstrekte inlichtingen.
8.5 VerzekerDesk is nimmer aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit fouten in door VerzekerDesk gebruikte software of andere computerprogrammatuur, tenzij deze schade door VerzekerDesk kan worden verhaald op de leverancier van de betreffende software of computerprogrammatuur.
8.6 VerzekerDesk is nimmer aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de omstandigheid dat door Opdrachtgever aan VerzekerDesk verzonden (email)berichten VerzekerDesk niet hebben bereikt.
8.7 VerzekerDesk is nimmer aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de omstandigheid dat de Opdrachtgever de aan hem in rekening gebrachte premies en/of renten voor door hem, na bemiddeling van VerzekerDesk, afgesloten financiële producten, niet tijdig heeft voldaan.
8.8 Het in dit artikel bepaalde laat onverlet de aansprakelijkheid van VerzekerDesk voor schade die veroorzaakt is door de opzet of bewuste roekeloosheid van haar ondergeschikten.
8.9 Specifiek voor zakelijke relaties: VerzekerDesk is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, winstderving of schade door bedrijfsstagnatie. VerzekerDesk verleent geen garanties met betrekking tot de adviezen die zijn verstrekt aan zakelijke klanten, en zakelijke klanten kunnen geen rechten ontlenen aan prognoses of berekeningen die afhankelijk zijn van veronderstellingen over toekomstige ontwikkelingen.
8.10 Opdrachtgever is eerst gerechtigd tot ontbinding van enige overeenkomst met VerzekerDesk indien VerzekerDesk zelfs na deugdelijke ingebrekestelling toerekenbaar in gebreke blijft om aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever te voldoen. Betalingsverplichtingen die zijn ontstaan voor het tijdstip van ontbinding en/of die betrekking hebben op reeds geleverde diensten, dienen onverminderd door Opdrachtgever te worden nagekomen.
Artikel 9: Overmacht
9.1 VerzekerDesk is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien dit voor VerzekerDesk redelijkerwijs niet mogelijk is ten gevolge van buiten toedoen van VerzekerDesk ontstane veranderingen in de bij het aangaan der verplichtingen bestaande omstandigheden.
9.2 Een tekortkoming in de nakoming van een verplichting van VerzekerDesk geldt in ieder geval niet als toerekenbaar en komt niet voor haar risico in geval van verzuim en/of tekortkoming door of bij haar leveranciers, onderaannemers, vervoerders en/of andere ingeschakelde derden, bij brand, werkstaking of uitsluiting, relletjes of oproer, oorlog, overheidsmaatregelen, waaronder uitvoer-, invoer- of doorvoerverboden, vorst en alle andere omstandigheden die van dien aard zijn dat gebondenheid niet meer van VerzekerDesk kan worden gevergd.
9.3 Specifiek voor zakelijke relaties: In geval van overmacht heeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding of compensatie van VerzekerDesk. Dit geldt ook voor natuurrampen, cyberaanvallen, pandemieën, of andere grootschalige externe gebeurtenissen die buiten de invloed van VerzekerDesk liggen.
Artikel 10: Bescherming persoonsgegevens
10.1 Door Opdrachtgever aan VerzekerDesk verstrekte persoonsgegevens zullen door VerzekerDesk niet worden gebruikt of verstrekt aan derden voor andere doeleinden dan ten behoeve van de uitvoering van de aan haar verstrekte Opdracht of door haar aan de Opdrachtgever te verzenden mailings, e.d., behoudens voor zover VerzekerDesk op grond van de wet of openbare orde in het kader van haar bedrijfsuitoefening verplicht is om de betreffende gegevens aan een daartoe aangewezen instantie te verstrekken.
10.2 Indien Opdrachtgever bezwaar heeft tegen opname van diens persoonsgegevens in enige mailinglijst e.d. van VerzekerDesk, zal VerzekerDesk de betreffende gegevens op eerste schriftelijk verzoek van Opdrachtgever uit het betreffende bestand verwijderen.
Artikel 11: Klachteninstituut
11.1 VerzekerDesk is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) onder nummer 300.018892. Een geschil voortvloeiend uit offertes, aanbiedingen en overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn, kan ter keuze van de Opdrachtgever voor bindend advies worden voorgelegd aan hetzij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening, hetzij de burgerlijke rechter.
11.2 VerzekerDesk conformeert zich op voorhand aan een door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening te geven bindend advies, voor zover het belang van het voorgelegde geschil een bedrag van € 25.000 (zegge en schrijven vijfentwintigduizend euro) niet te boven gaat. Indien het betreffende geschil genoemd geldelijk belang te boven gaat, heeft VerzekerDesk de mogelijkheid om niet mee te werken aan een bindend advies.
11.3 Specifiek voor zakelijke relaties: Zakelijke klanten kunnen geschillen uitsluitend voorleggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement van VerzekerDesk.
Artikel 12: Verval van recht
12.1 Klachten met betrekking tot door VerzekerDesk verrichte werkzaamheden of de hoogte van de door haar in rekening gebrachte bedragen, dienen, op straffe van verval van recht, schriftelijk en binnen 60 dagen nadat Opdrachtgever de stukken, informatie of factuur waarop zijn klacht betrekking heeft, heeft ontvangen, dan wel redelijkerwijs kennis had kunnen nemen van de door hem geconstateerde tekortkoming in de prestatie van VerzekerDesk, te worden ingediend bij VerzekerDesk. Het indienen van een klacht schort nimmer de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever op.
12.2 Specifiek voor zakelijke relaties: Klachten door zakelijke klanten dienen binnen 30 dagen na constatering van de vermeende tekortkoming te worden ingediend. Indien deze termijn wordt overschreden, vervalt het recht om een klacht in te dienen.
12.3 Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde dan ook in verband met door VerzekerDesk verrichte werkzaamheden, vervallen in ieder geval vijf jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 13: Diversen
13.1 Op alle door VerzekerDesk uitgebrachte aanbiedingen en offertes, alsmede op de door haar aanvaarde Opdrachten, is het Nederlandse recht van toepassing.
13.2 In het geval de inhoud van schriftelijk tussen VerzekerDesk en Opdrachtgever gemaakte afspraken, afwijkt van hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald, prevaleren de schriftelijk gemaakte afspraken.
13.3 Afwijkingen van en/of aanvullingen op deze algemene voorwaarden binden VerzekerDesk slechts voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen VerzekerDesk en Opdrachtgever zijn overeengekomen.
13.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, wordt alleen de betreffende bepaling van toepassing uitgesloten, alle overige bepalingen blijven hun gelding onverkort behouden.
13.5 Specifiek voor zakelijke relaties: VerzekerDesk is gerechtigd de inhoud van deze algemene voorwaarden tussentijds eenzijdig te wijzigen. In het geval VerzekerDesk tot tussentijdse wijziging overgaat, stelt zij Opdrachtgever daarvan in kennis onder gelijktijdige toezending van de aangepaste algemene voorwaarden. Opdrachtgever is gerechtigd binnen 30 dagen na de datum waarop hij in kennis is gesteld van de betreffende wijzigingen tegen de toepasselijkheid van de aangepaste voorwaarden bezwaar te maken. Alsdan treden partijen in overleg over de inhoud van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. Indien Opdrachtgever tegen de gewijzigde inhoud van de algemene voorwaarden geen bezwaar maakt, beheersen deze vanaf de door VerzekerDesk genoemde datum de tussen partijen gemaakte afspraken.
Versie: 2024.001